نظریۀ انتقادی، دو پرسش استعلائی از علم میکند: علم برای چه؟ و علم برای که؟ پرسش اول به این برمیگردد که آیا هدف از توسعۀ علم و علممحوری خود علم است و علم به ما هو علم دارای ارزش است یا علم برای جامعه و بهتر زیستن انسان اجتماعی است که دارای ارزش میشود. پرسش دوم به این برمیگردد که آیا علم فقط برای دانشگاهیان و حوزویون و اهالی علوم ادیان الهی و . موضوعیت دارد و محیطی برای نخبهپروری و بزرگ کردن عدهای به عنوان مفاخر اجتماعی است و تنها این نخبگان برج عاج نشین هستند که این علوم را ساختهاند، میفهمند و از آن محافظت میکنند؛ یا علم برای عموم مردم است و مردم آن را در کنشهای روزمره خود ساختهاند و نخبگان آن را به نفع خود مصادره کرده و با استفاده از یک بازی زبانی به نام گفتمان علم آن را وارد قلمرو خود کردهاند و با استفاده از حقوقی چون مالکیت فکری و حق مولف و . آن را از دسترس عموم خارج نمودهاند؟
درباره این سایت